Hej! Fråga oss gärna! 0480-292 00

Gå till kassan

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR E-HANDEL

Här nedan får du information om våra köpvillkor när du som konsument handlar i vår E-handelsbutik (nordiskacarportar.se).

1. ALLMÄNT

Dessa köpvillkor (”Villkoren”) gäller endast när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning i vår E-handelsbutik på nordiskacarportar.se (”E-handelsbutiken”). Villkoren är inte tillämpliga på näringsidkares köp. Näringsidkare kan därför inte till någon del åberopa dessa villkor. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Avtal om köp (”Avtalet”) ingås mellan Kunden och Nordiska Carportar AB, org.nr 559228-5448.

Bolagsinformation:

Nordiska Carportar AB
Snäppstigen 13 B
394 77 Kalmar
Tfn: +46 (0)480-292 00
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

För att kunna beställa en produkt i vår E-handelsbutik måste du ha fyllt 18 år.

Nordiska Carportar strävar efter att all information och uppgifter som visas på vår hemsida, nordiskacarportar.se och i vår E-handelsbutik ska vara korrekta. Det kan dock i vissa undantagsfall förekomma felaktiga uppgifter. Nordiska Carportar reserverar sig för felaktigt angivna prisuppgifter, felaktiga uppgifter om lagersaldo eller att varan är slutsåld, felskrivningar och feltryck i produktbeskrivningar eller annan felaktig information om varan på vår webbplats eller prisjusteringar till följd av att leverantören ändrat priset.

Nordiska Carportar förbehåller sig rätten att korrigera felaktiga uppgifter och prisjusteringar. Nordiska Carportar kontaktar dig om korrigeringen innan din beställning fullföljs. Om du då inte godkänner korrigeringen, exempelvis ett nytt pris för varan, har du rätt att återkalla din beställning. Om du återkallar beställningen betalar vi omgående tillbaka vad du eventuellt redan har betalat för varan. Återbetalning sker på samma sätt som du betalade och till samma konto som betalningen kom från, om du inte skriftligen har meddelat oss annat konto eller annat sätt för återbetalning. Om du meddelar oss att du godkänner korrigeringen, exempelvis det nya priset för varan, bearbetar vi din beställning och bekräftar beställningen i en orderbekräftelse som skickas till din e-postadress, förutsatt att du har lämnat e-postadressen till oss. Om varan är slutsåld kommer vi att meddela dig att vi inte kan bekräfta beställningen och att beställningen inte kommer att fullföljas. Eventuell betalning som erlagts för varan kommer då att återbetalas omgående på det sätt som angivits ovan.

Nordiska Carportar reserverar sig för att färgåtergivningen i de bilder som visas på vår E-handelsbutik kan skilja sig från verkligheten. Hur färgen återges beror på din typ av bildskärm och bildskärmsinställningar. Även foto- och trycktekniska faktorer kan inverka på hur bilder upplevs.

Alla immateriella rättigheter på nordiskacarportar.se tillhör Nordiska Carportar AB eller dess licensgivare. Innehållet är skyddat genom upphovsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, produktnamn, bilder, grafik, design, layout, produktbeskrivningar är skyddade och får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Nordiska Carportar AB.

2. BESTÄLLNING OCH BINDANDE AVTAL OM KÖP

För att kunna handla i vår E-handelsbutik måste du acceptera våra Villkor för köpet. Genom att beställa en vara i vår E-handelsbutik (nordiskacarportar.se) accepterar du dessa Villkor och samtycker till att Nordiska Carportar behandlar dina personuppgifter och användningen av cookies.

När du har skickat din beställning får du en orderbekräftelse från Nordiska Carportar, till din e-postadress. Orderbekräftelsen innebär att vi har accepterat din beställning och att ett bindande Avtal om köp har uppkommit mellan dig och Nordiska Carportar AB. Du bör noga läsa igenom orderbekräftelsen eftersom den innehåller viktig information om din beställning och leveransdatum. Om den innehåller felaktiga uppgifter ska du genast ta kontakt med Nordiska Carportar.

2.1 Beställningen är förenad med betalningsskyldighet

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är alla näringsidkare skyldiga att informera konsumenter som handlar på en webbplats om att beställningen medför betalningsskyldighet. När du handlar en vara i vår E-handelsbutik medför detta att du förbinder dig att betala för varan.

3. BETALNING

Du kan välja olika sätt för din betalning av varan, se nedan. Om du inte har gjort något speciellt val har Nordiska Carportar rätt att ta betalt av dig redan i samband med att du beställer en vara.

Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive lagstadgad mervärdeskatt.

Vid mindre inköp (värde) är inte fraktkostnaderna inte inkluderade i priset utan tillkommer separat. När du gör din beställning av mindre värde kommer fraktkostnaden att visas i varukorgen. Vid betalning med faktura tillkommer en fakturaavgift.

Nordiska Carportar förbehåller sig rätten att begära kreditupplysning för det fall att du väljer att betala via faktura, betal- eller kreditkort eller vid avbetalning. Vi förbehåller oss rätten att neka köp för det fall att det finns registrerade betalningsanmärkningar.

När du handlar i vår E-handelsbutik kan du välja mellan olika betalningsalternativ:

  • Bank- eller kreditkort - Visa eller MasterCard
  • Fakturabetalning -
  • Delbetalning -

Fakturan skickas innan du har fått din leverans.

Vi behåller äganderätten till varorna till dess att de är fullt betalda. Om betalning uteblir förbehåller vi oss rätten att återta varorna.

4. LEVERANSER

4.1 Omfattning

I Nordiska Carportar åtagande ingår enbart det material som uttryckligen redovisas i leveransbeskrivningen.

I åtagandet ingår inte, om annat inte angivits, att ombesörja och betala sådant som ankommer på beställaren såsom byggherre, anskaffande av tomt, fastighetsbildning, grundundersökning, utsättningar, lagfart och inskrivningar, bygganmälan, lov och tillstånd, lån och bankavgifter eller andra kostnader för finansieringen samt besiktningar som sker med stöd av författning eller besiktningar och andra besiktningar utöver slutbesiktning.

Kunden (beställaren) svarar själv såsom kvalitetsansvarig för grundarbeten, som ej ingår i Nordiska Carportar åtagande. Vidare skall byggnadsplatsen och grunden vara färdigställd enligt Nordiska Caportar anvisningar. Om så inte sker äger kunden ingen rätt till ersättning vid ev. fel eller skador.

4.2 Avgifter

Kunden (beställaren) betalar eventuella statliga och kommunala avgifter och taxor inklusive anslutningsavgifter för upprättande av byggnaden. Beställaren övertar allt ansvar efter leverans.

4.3 Leveransbegränsningar

Vi levererar fraktfritt till adresser söder om Sundsvall. För leveranser till adresser norr om Sundsvall samt Gotland och Visingsö tillkommer frakttillägg. Läs mer under punkten 4.5 nedan.

Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Kontakta oss om du har frågor om sådan leverans.

4.4 Export

Vi kan erbjuda leverans för export. Är du bosatt i annat land men har svens leveransadress, kontakta vår orderavdelning på telefon +46 (0)480-292 00 för mer information om möjliga betalnings- och leveransvillkor.

4.5 Leveranssätt

4.5.1 Hemleverans

Hemleverans sker fritt avlastat och omonterat till tomtgräns, om vi inte kommit överens med dig om något annat, (gäller ej utanför fastlandet samt norr om Sundsvall, där vi har pristillägg). Detta gäller så nära port eller tomtgräns dit en kranbil kan köra. Om skylt saknas då speditören anländer till fastigheten kommer han att välja lämplig plats för avlastning.

Du blir kontaktad så fort dina varor finns klara för leverans och bokar en dag som passar dig. Avisering sker via telefon eller sms eller e-post. Notera att inbärning och montering eller väntetider inte ingår i köpet. Läs mer under punkten 4.4 nedan.

Eventuellt erforderlig omlastning och av beställaren förorsakad väntetid bekostas av denne.

4.5.2 Paket

Mindre försändelser skickas som paket med DHL Privpak och kan hämtas på närmaste utlämningsställe enligt avisering. Du får en avisering via SMS eller som postavi när paketet finns klart för avhämtning.

4.6 Inbärning, montering och avemballering

Alla varor levereras omonterade om inte annat anges.

Inbärning, montering eller montagehjälp, avemballering eller bortforsling av emballage och förpackningsmaterial ingår inte i köpet. Du ansvarar själv för bortforsling av emballage och annat förpackningsmaterial.

4.7 Fraktkostnader

Leveranser av material (Carport, Garage, Attefallshus, Friggebod, Förråd, Fritidshus) levereras fraktfritt till adresser Söder om Sundsvall, med undantag preciserat under punkten 4.1 ovan. Till adresser utanför angivet område, se punkten 4.1) tillkommer frakt.

Övriga leveranser är kalkylerad på vikten av beställd produkt. Vid tyngre varor behöver Du som kund ange ett postnummer för adressen dit försändelsen ska skickas. Fraktkostnaden summeras i kassan.

5. LEVERANSTID

5.1 Leveranstid

Leveranstiden anges på din orderbekräftelse. Lagervaror levereras normalt inom 1-3 veckor från det att vi bekräftade din beställning i orderbekräftelsen, med reservation för slutförsäljning.

För varor som vi har tillverkat enligt dina anvisningar eller särskilda önskemål är leveranstiden normalt 4-6 veckor från det att vi bekräftade beställningen i orderbekräftelsen, om inte annat leveransdatum har avtalats. Observera att i samband med helgdagar eller semestertider kan leveranstiden bli något längre än utlovat.

5.1.2 Varor med olika lång leveranstid

Om du i samma beställning har beställt varor med olika lång leveranstid kommer leverans att ske då samtliga varor har ankommit till butikens lager. Dessa varor levereras samtidigt i en och samma sändning till dig.

5.1 Leveransförsening

Om varan inte kan levereras i tid och detta inte beror på köparen har du rätt att häva köpet enligt reglerna i konsumentköplagen. Nordiska Carportar AB strävar alltid efter att leverera varan i tid. Det kan dock inträffa omständigheter som vi inte själva råder över, exempelvis förseningar hos våra underleverantörer. Om leveransen av din vara blir försenad kommer Nordiska Carportar AB att meddela dig detta. Du har rätt att häva köpet vid leveransförsening i enlighet med konsumentköplagens regler enligt nedan.

Om vi inte har avtalat med dig om när varorna ska levereras så är vi skyldiga att leverera varorna utan onödigt dröjsmål och senast 45 dagar efter det att du beställde varorna.

Du har rätt att omedelbart häva köpet om:

  1. Förseningen är av väsentlig betydelse för dig, eller
  2. om du före avtalets ingående meddelade Nordiska Carportar AB att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att du skulle ingå avtalet med Nordiska Carportar AB
  3. om Nordiska Carportar AB meddelar dig att varan inte kommer att avlämnas.

Om du har krävt att Nordiska Carportar AB ska fullgöra köpet utan att du har angett någon tilläggstid, får du häva köpet om varan inte avlämnas inom 45 dagar efter det att du framställde kravet.

6. VAROR SOM KUNDEN INTE HÄMTAR ELLER TAR EMOT

6.1 Ej utlösta paket

Beställda varor som inte lösts ut av Kunden inom den tid som Kunden blivit aviserad om att varorna ska lösas ut returneras till Nordiska Carportar.
Nordiska Carportar förbehåller sig rätten att debitera Kunden för returkostnaden till Nordiska Carportar.

6.2 Ej mottagna varor vid hemleverans

Varor som inte tas emot av Kunden vid hemleverans returneras till Nordiska Carportar. Nordiska Carportar förbehåller sig rätten att debitera Kunden motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakten. Minst 5 000kr.

7. ÅNGERRÄTT

Vid köp av varor i vår E-handelsbutik, nordiskacarportar.se gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som är konsument har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar (ångerfristen) utan att du behöver ange något skäl. Ångerfristen börjar gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot varan. Om din beställning omfattar flera varor eller om varan består av flera delar börjar ångerfristen gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot den sista varan eller sista delen i din beställning.

7.1 Undantag från ångerrätten

Vid köp av varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten. Det kan exempelvis gälla varor som är beställningsvaror, med vilket menas varor som vi normalt inte har i vårt sortiment och därför måste beställa. I samband med att du beställer en vara på nordiskacarportar.se som inte omfattas av ångerrätten får du klar och tydlig information om det innan du väljer att beställa varan.

Undantagna från ångerrätten är följande beställningsvaror: Carport, Garage, Attefallshus, Förråd, Fritidshus

Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på nordiskacarportar.se så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

7.2 Så här gör du när du vill ångra köpet

Innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om att du ångrat köpet via e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Ange hur vi kan kontakta dig genom att lämna dina kontaktuppgifter i form av namn, adress, mobiltelefonnummer
och e-postadress. Vi behöver också veta varans namn, ordernummer och betalningsreferens.

7.3 Så här returnerar du varan till oss när du ångrat dig

När du ångrat köpet ska du skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål, dock inte senare än inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss att du ångrade köpet. Har vi åtagit oss att hämta varan hos dig så gäller det.

Innan du returnerar varan, kontakta oss via e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller via telefon: +46 (0)480-292 00.

Vi löser inte ut returnerade varor som skickats mot postförskott.

7.4 Ansvaret för varans skick

Du ansvarar för varans skick efter det att du har tagit emot varan samt under hela returfrakten tillbaka till oss, till och med att vi har tagit emot varan. Det är därför viktigt att du skickar tillbaka varan väl emballerad och i sitt originalemballage. Tänk på att förpacka varan ordentligt.

7.4.1 Ersättning för att varan minskat i värde

Varan får inte vara använd när den returneras. Du får undersöka varan för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen.

7.5 Återbetalning vid ångerrätt

När du ångrat ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat för varan exkl ev. fraktkostnad.

Du ska ersätta oss för eventuell värdeminskning av varan i den mån varan har minskat i värde till följd av att du har hanterat den i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Denna värdeminskning har vi rätt att dra av från den summa vi ska återbetala till dig (värdeminskningsavdrag).

Återbetalning kommer att ske snarast dock senast 14 dagar från och med det datum då vi tog emot ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi har tagit emot varan eller att du har visat att varan har sänts tillbaka till oss.

Återbetalning kommer att ske via det betalningsalternativ som du valde vid betalningen om inte annat överenskommits.

7.6 Kostnader för returfrakten vid ångerrätt

När du utnyttjar ångerrätten och ska returnera varan till oss så är det du som betalar och står för kostnaden att returnera varan till oss. Har vi åtagit oss att stå för returkostnaden gäller det.

Vid skrymmande varor som inte kan skickas med post beräknas fraktkostnaderna minst uppgå till minst 1000 kronor per kubik. Innan du returnerar varan, kontakta oss via e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller via telefon: +46 (0)480-292 00.

Vi löser inte ut varor mot postförskott.

8. REKLAMATIONER OCH RETURER

8.1 Transportskada

Var noga med att kontrollera din vara direkt vid mottagandet. Eftersom transportskador kan gälla både synliga och dolda skador är det viktigt att du avemballerar och inspekterar emballage och dina varor noggrant om det finns några yttre eller inre skador på emballage, kartonger eller annan förpackning som varorna är förpackade i.

Varor som på emballaget visar skador som man misstänker att det kan finnas transport- eller hanteringsskador skall avemballeras inom 3 dagar från mottagandet för kontroll.

Finns det transportskador vid kontrollen skall dessa utan dröjsmål rapporteras till fraktföraren och till Nordiska Carportar.

8.2 Så här anmäler du transportskador

Transportskador ska noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras. Kontakta oss omedelbart om emballage och/eller varan är skadad på följande e-postadress: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Observera att en notering av yttre skada måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Be chauffören att även göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan. För att vi ska kunna hantera ditt ärende så snabbt som möjligt behöver du lämna ditt ordernummer.

Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla originalemballaget.

Komplettera din skadeanmälan med fotografier för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig.

8.3 Saknat material i leverans

Vid avsaknad av material skall detta meddelas till Nordiska Carportar senast 10 dagar efter mottagen leverans.

Det åligger Nordiska Carportar fritt att antingen komplettera med saknat material eller utbetala en ersättning. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning gällande leveransförseningar av avsaknaden av material som ska kompletteras. Kunden äger ingen rätt att yrka ersättning för försening eller förhindrande i byggnation med anledning av avsaknad av material.

8.4 Reklamation vid fel på varan

För byggdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett garage, carport, attefallshus, förråd gäller 5 års reklamationsrätt. För övriga varor 2 års reklamationsrätt.

Vid reklamation få ej varan vara vidareerbetad, förädlad, monterad eller förändrad om varan vid mottagande uppvisar synliga fel. Har sådan process börjat, betraktar Nordiska Carportar varan som godkänd och reklamationen beaktas ej.

Om inget annat avtalats gäller att köparens skadeanspråk som ersättning för den skada de lidit till följd av fel i vara är begränsat till 10% av köpesumman.

8.5 Så här reklamerar du

Om det är fel på varan ska du meddela oss om vilket fel det är på varan (reklamation) inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Ange varans namn samt service- eller ordernummer. För att underlätta reklamationshanteringen bifoga kvitto och bilder på den felaktiga varan. Kontakta oss så får du veta mer. Skicka dina bilder till följande e-postadress: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Reklamationen lämnas till oss via e-post, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Ange namn och adressuppgifter samt e-postadress där vi kan nå dig.

8.6 Våra rutiner vid reklamationer

När vi tagit emot din reklamation skapas ett reklamationsärende. Ärendet påbörjas omgående.

Om vi bedömer att varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att godkännas av oss, vilket leder till att vi väljer att antingen leverera en ny vara eller reparera varan alternativt utbetalar vi en ersättning om inte något av dessa alternativ är möjliga. Om vi bedömer att varan inte är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att avslås.

Kontakta alltid vår kundtjänst för närmare detaljer om hur du ska gå tillväga innan du returnerar den felaktiga varan till oss. Vi löser inte ut varor mot postförskott. Vi ersätter dig alltid för nödvändiga fraktkostnader för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att vi har bedömt att det är en godkänd reklamation.

Om vi ska leverera en ny vara till dig står vi för fraktkostnaden av den nya varan till dig.

Eventuellt skadat eller fellevererat material tas om hand av kund.

9. GARANTIER

Nordiska Carportar lämnar ingen självständig garanti på varor. Nordiska Carportar förmedlar emellertid den garanti som eventuellt lämnas som tillverknings- eller fabrikationsgaranti av tillverkan eller varumärkesägaren, vilket framgår i produktinformationen i vår E-handelsbutik.

Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

10. TVIST UTANFÖR DOMSTOL

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst.

Om du inte nöjd med vårt beslut har du som konsument möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden, läs mer på www.arn.se. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.

Nordiska Carportar AB följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

11. FORCE MAJEURE

Nordiska Carportar ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. Nordiska Carportar åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om en sådan händelse inträffar har Nordiska Carportar och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.

Nordiska Carportar friskriver sig även för händelser som bedöms såsom Pandemi eller likvärdigt och handhar dessa i enlighet med direktiven i Force Majeure.

12. TILLÄMPLIG LAG

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svensk domstol.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Fri frakt och avlastning söder om Sundsvall

Normalt 4-6 veckors leveranstid

Hög kvalitet till lågt pris

Allt kan skräddarsys, be om en offert!